Opony są nieodzowną częścią naszego pojazdu i jedyną, która ma kontakt z podłożem. Oprócz samej roli napędowej pełnią ogromną rolę w bezpieczeństwie korzystania z auta, a mianowicie sa odpowiedzialne za przyczepność pojazdu do nawierzchni, a także jego wyważenie, które jest kluczowe w dobrej i precyzyjnej kontroli nad samochodem. Bardzo ważny jest dobór odpowiedniego ogumienia do pory roku, a więc i warunków atmosferycznych na drodze.
Opony letnie, zimowe i całoroczne
Wszystkie trzy rodzaje opon różnią się przede wszystkim obecnością lub brakiem lameli oraz rodzajem mieszanki tworzyw, z jakiej zostały wykonane. Opony całoroczne oprócz ceny tak naprawdę nie mają innych zalet.
Ich parametry, tak jak i koszt zakupu, są wypośrodkowane, tak więc nie osiągną maksimum efektywności na przykład przy ograniczeniu drogi hamowania ani latem, ani zimą. Również odprowadzanie wody i innych zanieczyszczeń z bieżnika nie będzie przebiegać tak sprawnie jak w przypadku opon sezonowych. Ich wytrzymałość także pozostawia wiele do życzenia i na pewno zużyją się szybciej niż komplet opon zimowych czy letnich użytkowane w odpowiednich porach roku. Opony letnie wykonane są z tworzyw, które zapewniają ich najlepszą przyczepność i bezpieczeństwo w prowadzeniu auta przy temperaturze powyżej 7 stopni. Opony letnie powinno się zmieniać, jeżeli bieżnik zetrze się do grubości 1,6 mm.
Materiał, z jakiego wykonane są opony zimowe, pozwala im na najlepszą pracę w temperaturach poniżej 7 stopni. Na pierwszy rzut oka oponę letnią od zimowej można rozpoznać po obecności lameli czyli małych nacięć na blokach bieżnika oraz samych bloków, czyli odpowiednio ułożonych tłoczeń na bieżniku, które mają za zadanie odprowadzanie spod opony śniegu i błota. Eksperci są zgodni co do tego, że opony zimowe nie są już bezpieczne w użytkowaniu gdy bieżnik zetrze się do grubości około 4-5 mm.
Parametry opon
Bezpieczeństwo naszej jazdy zależy nie tylko od dostosowania ogumienia do warunków pogodowych. Opony mają kilka innych parametrów, na które warto zwrócić uwagę wybierając nowe opony do naszego pojazdu.
Indeks prędkości maksymalnej oznaczany literą od S do W informuje nas o tym, do jakiej prędkości możemy bezpiecznie rozpędzić się na naszych oponach. S to wartość najniższa, W najwyższa. Efektywność paliwowa oraz przyczepność oznaczane są literami od A do G, gdzie A to najwyższa nota. Indeks nośności natomiast informuje nas o tym, ile kilogramów jest w stanie bezpiecznie udźwignąć jedna opona i producent oczywiście podaje wartość maksymalną. Warto zwrócić uwagę na to, żeby pod żadnym pozorem nie przekraczać tej wartości.