Zgarniarka to maszyna do robót ziemnych, służąca do odspajania inaczej ścinania wierzchniej warstwy gruntu czyli do 0,5 metra, jego załadunku do własnej skrzyni, następnie transportu na niewielką odległość i wyładunku urobku w określonym miejscu. Najczęściej jest wykorzystywana podczas prac ziemnych przy inwestycjach drogowych, i dużych inwestycjach budowlanych np. do zdjęcia warstwy humusu przed dalszymi etapami inwestycji.
Zgarniarki można podzielić według różnych kluczy. Przede wszystkim ze względu na układ jezdny. Wtedy wyróżnimy: zgarniarki przyczepne – rzadko stosowane, zgarniarki samojezdne, kołowe (najczęściej stosowane), które dzielą się jeszcze na takie z ciągnikiem jednoosiowym oraz te z ciągnikiem dwuosiowym, do tego podziału będą należeć także zgarniarki gąsienicowe (stosowane w trudnych warunkach terenowych).
Mamy także zestawy zgarniarek. Są ich dwa typy: rozłączne w czasie transportu oraz nierozłączne. Istnieje także coś takiego, jak zgarniarki z popychaczem (dodatkowo zgarniarkę popycha ciągnik gąsienicowy).
Inny podział to ten ze względu na przeniesienie napędu: na jedną oś ciągnika, na dwie osie ciągnik, na wszystkie osie zgarniarki. Można zgarniarki podzielić także ze względu na sterowanie układów roboczych i wówczas będą to maszyny linowe i hydrauliczne.